
1. Fejezet Mi a tanulás? Mi a tanulás célja? Miért tanulunk? A tanulás gátjai
"A tudást ott kell megragadni, ahol éppen van, nem arra születünk, hogy tudatlanul vegetáljunk." (Daniel Kehlman)
Mi a tanulás? Mi a célja? Miért tanulunk?
A TANULÁS is egy készség, képesség.
Életünk minősége ettől a képességünktől függ, tehát életbevágó!
A tanulás annyi, mint összpontosítani a figyelmünket arra a tárgyra, amelyet el akarunk sajátítani, megtanulni, megérteni és alkalmazni.
Segítségével képesek leszünk
- személyes eredmények, sikerek elérésére: pl. iskola elvégzése, továbbtanulás
- szakmai eredmények, sikerek elérésére: munkahelyen, üzleti életben
- bármilyen készség, jártasság elsajátítására
- önmagunk javítására, önfejlesztésre
A tanulási képesség tanulható, fejleszthető, javítható. Technikája elsajátítható.
Milyen a hibás hozzáállás?
Sok ember elköveti azt a hibát, hogy résztvesz egy tanfolyamon csak azért, hogy levizsgázzon, de a tanultakat nem alkalmazza.
Azt a hibát is sokan elkövetik, hogy úgy végeznek el bármilyen szintű iskolát, hogy állandóan azt szajkózzák, kérdezik önmaguktól és társaiktól
"Minek tanuljam ezt meg, úgy sem lesz erre szükségem az életben!"
Ez különösen napjainkban nagyon merész kijelentés. Pedig sokan így állnak hozzá a tanuláshoz.
Ezek helyett a következő kérdéseket kell feltenni:
"Hogyan tudom alkalmazni?"
"Hogyan tudom valóban használni?"
Gátak a tanulásban
Első gát: Ezt már tudom! Minek tanuljam meg, ha már úgyis tudok róla mindent?
Ez a gát egy téves elképzelés, mert a tanuló azt hiszi, hogy valóban mindent tud az adott tárgyból, igazából pedig nem érti, sőt azt sem tudja mit nem tud és ezért nem képes alkalmazni sem.
Hogyan lehet ezt a gátat áttörni?
A következő kérdést kell feltenni:
"Mi az, amit itt meg lehet, még meg kell tanulni?
- "Gyerünk tanuljuk meg!"
Soha ne állj meg annál a pontnál, hogy ezt már elég jól tudod!
Második gát: Ez már inkább az oktatás, tanítás módszereiből eredő gát. Nem elég csak az elméleti ismereteket átadni!
Valóságossá kell tenni az elméletet, azaz kapcsolni kell a gyakorlathoz, az alkalmazáshoz.
Képzeljük el, hogy úgy akarunk megtanulni autót vezetni, hogy egy filmen nézzük meg hogyan kell, vagy egy tankönyvből olvassuk, tanuljuk meg. Ezek nem helyettesítik a valóságos autót, amelyben lenyomod a kuplungot, gázpedált, sebességváltókart állítod a megfelelő fokozatra, indexszelsz, stb.
Az autóvezetés megtanulásához KELL egy autó!
Ha ez nincs, a tanulóban a következő kedvezőtlen reakciókat válthatja ki:
- különböző fájdalom: fej, szem, gyomor
- félelem
- szédülés, kovályog a feje
- értetlenség
- hullamerevség
- düh
- unalom
- ingerültség
Harmadik gát: "belecsapunk a lecsóba"
Lépésről - lépésre, szintről - szintre kell elsajátítani a tananyagot! Ez az ún. gradiens.
Túl meredek gradiens - "belecsapunk a lecsóba" - zavarodottságot eredményez.